الخميس، 13 فبراير 2014

من أنا ... لمن يهمه الأمر .. ازاى نخرج من الازمه ؟؟


بما انى كل ثانتين لازم حد يدخل يسئلنى عن توجهى يسئلنى اذا كانت ثوره ولا انقلاب يسئلنى عن السيسى يسئلنى عن رقم موبيلى "مش فاهم عاوزينه ليه" المهم كنت لازم ارد رد طويل شويتين وقولت استغل بصراحه انى بقالى فتره مش بكتب اى حاجه وانزلها على المدونه قولت انزلها عشان اجيب عدد مشاهدات حلوه .. وقسمت الى عاوز اقوله فى كام خطوه كده بالحجات الى انا مقتنع بيها  :- 


1- 30 يونيو ثوره شعبيه خرج فيها ثوار 25 يناير والفلول ... والي بيحصل حاليا من قتل وتعذيب فى السجون على الثوار الى نزلو 25يناير 2011 لاسقاط مبارك و30/6 لاسقاط مرسى الفاشل .. يخلينا نقول ان الانقلاب حصل على شباب ثورة 30 يونيو و 25 يناير مش على مرسى الفاشل والعر* "+18" الاكبر.

2- الدستور فى مواد عظيمه جدا مع بعض التحفظات على كام ماده ولكن انا كنت ضد طريقة الدعايا للمشاركه فى الدستور لان فى دوله محترمه لما بيتعمل دستور كل وسائل الاعلام بتفهم وتوعى المواطن بأهمية المشاركه فى الدستور مش لامواخذه بتقوله انزل قول نعم عشان الاستقرار او نعم عشان تدخل النار.

3-بالنسبه لموقفى من يوم 25يناير2014 انا كنت ضد النزول كان عندى "بُعد نظر" فى الى كان هيحصل وان المواجهه هتكون بين شباب لا ينتمى للاخوان او الفلول وانما ينتمى ل25 يناير فقط مقابل الشعب المغيب من اجهزة الاعلام والتلفزيون وده الى حصل فعلا يعنى لو مثلا تعرف حد نزل يومها هيقولك ان الى كان بيضرب فيهم او يقبض عليهم مش شرطه بس لا ده الشعب نفسه .

4- بالنسبه لرابعه انا غير متعاطف معاها ولا متعاطف مع المتعاطف معاها ولا متعاطف مع المتعاطف مع المتعاطف معاها .. بس كده.


طب ايه الحل الى يخرجنا من كل العبث الى احنا بنعيشه فى الوقت ده "حلوه كلمت عبث دى تحس انى ناشط سياسى او كاتب محنك"

انا مش مع النزول فى الوقت الحالى "قبل ما تبدأ تقلب وشك وتجيب فى سيرة امى او تقول الفاظ نابيه اسمعنى للاخر لانك لما تشوف الفكره دى هتعجبك وممكن تشتغل عليها او تنشرها لحد يقدر يشتغل عليها 

الفكره ايه؟؟ 
-مش فى النزول او مسيره او وقفه لا لا لا خالص الفكره اننا هنقعد فى البيت "طبعا انت دلوقت بتقول عنى جبان وخاين وعميل وفلول صح" انا عاوزك تجاوب كده على كام سؤال قبل اما تكمل باقى التدوينه 

س1 : انت شايف ان المظاهرات دلوقت بتغير حاجه ؟؟
س2: انت شايف ان الى بيموت دلوقت حقه بيجي ؟؟ "على اساس ان الى كان بيموت قبل كده حقه كان بيجى"
س3: انت شايف انك لما تتحبس وتتعذب هتغير حاجه ؟؟ 

اقولك الاجابه ايه على ال3 اسئله دول (لا)  ايوه لا المظاهرات دلوقت مبقاش ليها اى طعم ولا بتغير الناس بقت تتعامل معاها على انها شئ روتينى اتعودو عليه طبعا موضوع موت الناس ده مش محتاج اتكلم فيه .. وانت يا حلو لما تتسجن فى الوقت الحالى عشان تخرج محتاج كفاله وركز فى حوار الكفاله ده هنحتاجه بعدين وممكن متخرجش ويتلفق ليك شوية قواضى حلوه وتتسجن ومستقبلك يضيع ومش هتغير حاجه ندخل بقى على الحل .. 

ركزت على موضوع الكفاله ده ؟؟ طب ركزت على موضوع ان الشعب هو الى بيواجهك دلوقت وكره حاجه اسمها ثوره ومظاهرات 
ايه رائيك نجمع بين الحاجتين ؟؟ طب ازاى انا هقولك 
محدش فينا فكر طول ال3 سنين الى فاتو يعمل حاجه للشعب .. ازاى يا عم ما كنا بننزل نضحى بحياتنا عشانه وعشان البلد انا مقصدش حرية الشعب انا اقصد بطن الشعب ؟؟ لبس الشعب ؟؟ عيشتة ؟؟ بيته ؟؟ قدمت حاجه ؟ اجابتك بردو لا "لما كلو لا لا لا امال مين الى بيقولو نعم دول" ما علينا خلينا صريحين مع بعض الثوره مقدمتش حاجه للشعب غير شوية حريه وحاليا مبقاش فى حريه.. "وانا بكتب التدوينه دى مش ضامن هعرف اكملها ولا لا" الى مفروض نعمله فى الوقت الحالى نشتغل فى الشارع "يعنى هنعمل ايه" جمعية خيريه حركه حزب اى حاجه مش هتفرق نوعها ايه تكون بأسم الثوره تشتغل بأسم الثوره تعرف الناس ان الى عاملها هما شباب الثوره الى عاوزين مصلحة البلد ومصلحة المواطن الفقير الغلبان طب والحركه او الجمعيه او الحزب دى هتعمل ايه بشكل اوضح شويه .. هتعمل اسواق باسعار قليله ! هتروح للقرى الفقيره الى معندهمش مياه وتوصل ليهم مياه هتروح للناس الى محتاجه لبس وتجيب ليهم لبس ! يعنى هتسد بق كل محتاج ويكون المحتاج عارف ان الى بيعمل ليه كده مش الحكومه او الدوله لا دى الثوره "استنى استنى استنى انت هتجيب فلوس الكلام ده منين يا حلو" فاكرين موضوع الكفاله بدل ما كل شويه واحد يروح يسلم نفسه عشان يكون بطل ويبقى عارف انه هيخرج بكفاله واحنا بنعرف نجمع ليه كفاله طب ما نجمع فلوس لكل ده فلوس بدل ما ندفعها ثمن تربه لشاب مات او كفاله لشاب مقبوض عليه ندفعها للشعب المحتاج والى مضحوك عليه من الاعلام ومفهمه انك ضده .. وساعتها انزل ثور براحتك وهتلاقى الغلبان ده واقف فى ضهرك مستعد يموت علشانك وعلشان البلد وهيبقى فهم معنى الثوره ايه هو ده الحل الى عندى والى عارف انه مش هيوصل لحد او ممكن حد يعمله لان عادة الثوار هو الكلام فقط مفيش تنفيذ على ارض الواقع .. ايام سوده



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق